november 27

piano spelen en rugpijn

0  comments

Wil jij piano spelen zonder dat je er rugpijn van krijgt? Als je veel piano speelt en daarbij niet de juiste houding aanneemt kan dat zorgen voor rugpijn en andere vervelende blessures. In dit blogbericht ga ik je vertellen hoe je dat kan voorkomen en waar je allemaal op moet letten als je piano gaat spelen.

Piano spelen en rugpijn

Als je begint met piano spelen zit je al snel een paar uur achter de piano om te oefenen. Dat is natuurlijk heel goed want dat betekent dat je gemotiveerd bent en dat je sneller resultaten gaat behalen.

Het is dan wel belangrijk dat je de juiste houding aanneemt omdat je anders last kan krijgen van vervelende blessures zoals rugpijn.

Vaak zie je dat als mensen beginnen met piano spelen ze in het begin wel goed recht op zitten met de juiste houding maar als ze dan een tijdje bezig zijn ze de rug laten inzakken. Ze zitten dan achter de piano met een gebogen rug en dat kan op lange termijn voor veel rugklachten zorgen.

Daarom gaan we je vertellen hoe je ervoor kan zorgen dat je altijd de juiste houding aanhoudt, zodat je geen kans maakt op rugpijn door piano spelen.

Hoe voorkom je rugpijn tijdens het piano spelen?

Om de te kunnen spelen met de juiste houding is het als eerst belangrijk dat je de kruk van je piano op de juiste hoogte afstelt. Als hij te hoog staat zit je namelijk direct al een beetje met een gebogen rug en ga je daar gegarandeerd last van krijgen als je lang achter de piano zit.

Daarnaast moet je ook zorgen dat zolang je aan het spelen bent, jij je rug recht houdt. Als dit voor jou vaak niet lukt en je daardoor te vaak met een kromme rug zit, kun je je rugspieren trainen.

Vooral mannen hebben over het algemeen een zwakke onderrug waardoor ze al snel doorgezakt gaan zitten. Dit kun je dus oplossen door je rugspieren te trainen met sporten.

Hoe lang oefenen per dag?

Als je bezig bent om iets nieuws te leren op de piano ben je al snel uren aan het oefenen. Over het algemeen werkt dat vrij wel niet. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat je maar 45 tot 2 uur je focus kunt houden. Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat als je langer gaat oefenen je frustraties opbouwen.

Om klachten en overbelasting van je rug te voorkomen en om effectief te oefenen is het dus een goed idee om je oefensessies te beperken tot maximaal twee uur. Zelf oefen ik elke dag 45 minuten en kan ik met gemak een goede houding volhouden voor drie kwartier. Als ik daarna langer blijf zitten merk ik dat ik steeds verder doorgezakt ga zitten en weet ik dat het tijd is om te stoppen.

Zo voorkom ik vervelende blessures en andere klachten tijdens het piano spelen. Als je wel langer wil oefenen dan twee uur dan kan dat natuurlijk wel. Het is dan wel belangrijk dat je je rugspieren gaat trainen zodat je een juiste houding langer kan volhouden.

De juiste houding leren

Als je nog maar net begonnen bent met piano spelen en je leert het jezelf aan, dan heb je waarschijnlijk nog niet nagedacht over een juiste houding. Je wil gewoon zo snel mogelijk resultaten behalen.

Als je een echte beginner bent raad ik je aan om piano spelen rugpijn te volgen. Je leert dan direct de juiste zithouding maar ook hoe je je vingers op de toetsen moet plaatsen. Er wordt namelijk gezegd dat als je kun je de eerste les van de 22 online lessen gratis bekijken.

Download gratis de eerste les op papier

Zoals je ziet leer je direct hoe je je vingers op de juiste manier plaatst. Ook wordt er in deze lessen uitgebreid behandeld hoe je moet gaan zitten en hoe je vervelende blessures voorkomt. Daarnaast leer je in zeer korte tijd hoe jij je favoriete muziek kan meespelen.

Wil je meer informatie over de online lessen en lijkt het je leuk om sneller je resultaten te behalen? Bekijk dan hier alle informatie over de pianocursus.

 

 

 

 


Tags


Ook Interessant

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

7 Piano Geheimen GRATIS E-Book

René laat je zien hoe je snel een liedje kunt leren spelen zonder ingewikkelde bladmuziek of wekenlang te moeten oefenen.  (Ook geschikt voor keyboardbezitters)  

>